Hiç kimse layüsel (hesap sorulamaz) değildir.
Murat PADAK

Murat PADAK

  • Instagram

Hiç kimse layüsel (hesap sorulamaz) değildir.

19 Nisan 2020 - 11:01

Kehf Sûresinde geçen Hızır-Musa olayında özellikle ehli tarikat orada bahsi geçen kişinin (Hızır'ın) bir veli olduğunu iddia eder. Ayetten istinbat olarak da bir peygamberin bile bir veliye tabi olduğunu söylerler.

Hızır'ın kim-liği hakkında net bir bilgimiz yoktur. Melek de olabilir, Nebi de olabilir, Veli de olabilir. Ancak konuyu onun kim olduğu üzerinde değilde Hazreti Musa'nın mutlak bağlılığa nasıl baktığına bakacağız.

Hızır önce bir gemiye gizlice zarar verir. Hazreti Musa dayanamaz. Hemen itiraz eder. Sen hoş olmayan bir şey yaptın der. Çünkü Hazreti Musa sonuçta zahire bakmak zorundadır. Meselenin arka planı onun için kapalıdır. Sonra Hızır bir çocuk öldürür. Hazreti Musa buna da hemen itiraz eder. Sen çok iğrenç bir şey yaptın, diyerek tepkisini ortaya koyar. Hazreti Musa sonuçta olanı görmektedir. Batıni olan kısmı Hazreti Musa için açık değildir. Hızır sonra bir duvarı düzeltir. Hazreti Musa burada da şaşırır. İsteseydin parayla yapardın, der.

Üç olay sonra Musa-Hızır beraberliği biter. Hızır olayların gerekçelerini söyler ve ayrılırlar.

Bu olay aslında şeriatın zahirine aykırı olan şeylere karşı çıkmayı öğretiyor. Hiç kimse hocasının/şeyhinin eli altında ölü yıkayıcısının eli altındaki meyyit değildir. Ne derse doğrudur, bir bildiği var, belki beni sınıyor, o Allah'ın izniyle yapıyor gibi bahanelerle her söze, her davranışa teslim olamaz. Onun yaptığının gerekçesini bilmediğimiz için biz zahiri ile olaya bakarız.

Aşağıdaki hikayeyi bir kaç kitapta okudum: Hikaye şer'î ölçülere uygun değildir. Hikaye şöyle:

İbrahim Edhem'e şeyhi demiş ki git bana içki getir. İbrahim Ethem gidip içki getirmiş. Sonra demiş bana güzel bir kadın getir. İbrahim Edhem gidip eşini süsleyip şeyhine getirmiş. Şeyhi, tamam sen sınavı kazandın. Teslimiyetin tamam oldu deyip, içkiyi de karısını da göndermiş.

Müridini sınama adı altında anlatılan ve malesef piyasada nam yapmış eserlerde geçen bu tür kıssalarda müritlerin tam teslimiyeti arzulanmaktadır. Teslimiyet için öne sürdükleri delillerden biri de Hızır-Musa olayıdır. Halbuki Hazreti Musa her üç olayda da yapılan işler şeriatın zahirine aykırı olduğu için karşı çıkmıştır.

(فَانْطَلَقَا حَتَّىٰ إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا ۖ قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا)

[Kehf suresi 71]

(فَانْطَلَقَا حَتَّىٰ إِذَا لَقِيَا غُلَامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا نُكْرًا)

[Kehf suresi 74]

(فَانْطَلَقَا حَتَّىٰ إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ ۖ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا)

[Kehf suresi 77]

Bu yazı 743 defa okunmuştur .

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar