Salgın hastalık günlerinde evde itikafa girmenin hükmü
Rıfat ORAL

Rıfat ORAL

Salgın hastalık günlerinde evde itikafa girmenin hükmü

12 Mayıs 2020 - 19:01

1-İtikaf nedir?

İTİKAF; akıl sağlığı yerinde ve ergenlik çağına gelmiş bir müslümanın beş vakit namaz kılınan bir mescitte ibadet/Allah’a yakınlık elde etme niyetiyle bir süre durması demektir.

2-Peygamberimizin sünnetinde (uygulamasında) itikaf var mıdır?

İtikaf; Kur’an, sünnet ve icma ile sabit olan müstakil bir ibadettir. Hz. Peygamber (s.a.s.) Ramazan’da ve özellikle bu ayın son 10 gününde itikafa girerdi. (Buhari, İtikaf, 1; Müslim, İtikaf, 1-5; Ebu Davud, Ramazan, 3; Savm, 77).

3-İtikafa giren kişi nasıl davranır?

İtikâfa giren kimse, camide gücü nispetinde sürekli ibadet eder: Oruçlu olur, beş vakit namaz dışında nafile namazlar (kuşluk, duha, evvabin ve teheccüt namazları) kılar, Kur’an okur, istiğfar eder, zikir ve tesbihata devam eder. Mümkün olduğu kadar abdestli olmaya çalışır. Ayrıca mescitte yer, içer, uyur ve ihtiyacı olan şeyleri mümkün olduğu kadar burada tedarik eder. Tuvalete gitmek, abdest almak ve gerekli olduğunda gusletmek gibi tabii ihtiyaçları için ise camiden dışarı çıkabilir. Bulunduğu camide cuma namazı kılınmıyorsa, cuma namazını kılmak üzere başka bir camiye gidebilir. Cenaze namazı için ise dışarı çıkamaz. Kendisine veya malına bir zarar geleceği korkusuna kapılması ya da zorla çıkarılması hâlinde başka bir camiye gitmek üzere içerisinde bulunduğu cami veya mescidden çıkabilir. Bu zorunlu hâllerin dışında camiden çıkarsa itikâfı bozulur (Mergınani, el-Hidaye, II, 291-293).

4-Kadınlar evlerinde itikafa girebilirler mi?

Yukarıda izah edildiği şekli ile camide itikaf erkeklere mahsustur. Kadınlar ise evlerinin namaz kılmak üzere belirledikleri bir yerinde/odasında itikafa girebilirler. (Mergınani, el-Hidaye, II, 291).
Şafii mezhebine göre ise, mescid dışında itikaf caiz değildir. Kadın, kocasından izin alarak mescitte itikaf yapar.(Şirazi, el-Mühezzeb, I, 350; Şirbini, Muğni’l-muhtâc, I, 658-662).

5-Günümüzde salgın hastalık sebebiyle camiler kapalı olduğu için erkeklerin de evlerinde itikafa girmeleri caiz midir?

Salgın hastalık sebebiyle camilerin kapalı olduğu günümüzde; evlerde mescit kabul edilen bir mekanda/odada itikafa girilmesi konusunda bazı Maliki alimlerin görüşleri ile amel edilebilir ve erkekler de bu süreçte evlerinde itikafa girebilirler. (İbn Hacer, Fethu’l-Bari, IV, 272; Şevkani, Neylü’l-Evtar, IV/317).
Böyle bir durumda şunlara dikkat edilmelidir;

a-Öncelikle itikaf niyetinin; nafile bir itikaf için olması gerekir. Çünkü vacip olan itikaf sadece mescitlerde eda edilir. (Vacip itikaf; adak sebebiyle sabit olandır. Bunun dışındaki itikaflar, nafile itikaf kapsamındadır.)

b-İtikafa, evin mescit olarak tahsis edilen bir mekanında/odasında girilmelidir.

c-İtikaf süresince, mescit kabul edilen mekandan/odadan zaruri ihtiyaçlar dışında çıkılmamalıdır.

d-İtikaf süresince kişi; oruçlu olma yanında, beş vakit namaz ile birlikte nafile namazlara, zikir, tesbihat ve Kur’an okuma gibi ibadetlere gücü nispetinde devam eder. İtikaf yasakları ve itikafı bozan haller burada da devam etmektedir.

e-Ramazan’ın son 10 gününde itikafa girmek sünnettir ve kadir gecesini de ihya etme imkanı verecektir. İtikaf 10 günden daha az da olabilir.

f-Nafile olan itikafın en azı 1 gündür. İmam Ebû Yusuf en az süreyi, bir günün yarıdan fazlası olarak belirlerken, İmam Muhammed itikaf için bir saati (kısa bir müddeti) de yeterli görür (Mergınani, el-Hidaye, II, 290).

g-Bir günlük itikafa niyet eden kişi; fecr-i sadıktan(imsaktan) önce, belirlenen mescitte niyet ederek itikafa girer ve akşam namazı vaktine kadar orada durur, zaruri ihtiyaçları olmadıkça oradan ayrılmaz. Güneş battıktan sonra da itikaftan çıkabilir.

h-Bir günden fazla olan niyette ise itikafa geceler de dahildir ve son günün akşam namazı vaktine kadar itikafı devam eder. Efdal olan budur.

Ancak kişi ihtiyaç anında her gün itikafını fecrden akşam namazı vaktine kadar ayrı ayrı yapıp sonra her seferinde itikaftan çıkabilir. Ertesi günü fecrden (imsaktan) önce itikafa tekrar girebilir. Bu şekilde müteferrik itikafa da cevaz verilmektedir. Ancak bir gündenden fazla itikaf niyetinde, itikafın geceleri de devam etmedi asıldır ve efdaldir. (Kasani, Bedai, II,109-110).

Sonuç olarak salgın bir hastalık sebebiyle mescitlerin kapalı olduğu bu günlerde mümin erkeklerin de (istisnai/geçici bir hüküm olarak) evlerinin mescit edindikleri bir odasında nafile itikafa girmeleri mümkündür. Camiler açıldığında bu ruhsat sona erer ve hüküm; itikafın camilerde olması şeklindeki aslına rucu eder. Kadınlar ise her zaman evlerinde itikafa girebilirler.

Bu yazı 459 defa okunmuştur .

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar